جمعه،10 فروردين 1403 English

معاونت غذا و دارو

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اخبار كوتاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان در يكماه گذشته
      كد خبر: 18978
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      تعداد بازديد: 170
      اخبار كوتاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان در يكماه گذشته

      اخبار كوتاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان در يكماه گذشته

       معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي لرستان منصوب شد: 

      طي احكام جداگانه اي از طرف دكتر نيكبخت رئيس دانشگاه علوم پزشكي لرستان دكتر محسن اسدبيگي به عنوان معاون غذا و دارو و دكتر امين حسنوند به عنوان مشاور رييس دانشگاه در امور مشاركت هاي اجتماعي و رييس دبيرخانه شوراي سلامت و امنيت غذايي دانشگاه علوم پزشكي لرستان منصوب شدند. شنبه بيست و چهارم اسفندماه ۹۸

      دكتر محسن اسدبيگي معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان در برنامه تلويزيوني شبكه افلاك در خصوص هشدار مسموميت الكلي گفت:

      با توجه به شيوع گسترده بيماري ناشي از كرونا ويروس جديد در كشور و تاكيد بر بهداشت دست ها و گندزدايي مناسب سطوح در منازل و اماكن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفوني كننده از جمله فرآورده هاي بر پايه الكل اتيليك (اتانول) جهت پيشگيري از اين عفونت، متاسفانه در روزهايي كه جامعه ما با كرونا دست و پنجه نرم مي‌كند ويروس خطرناك‌تري به جان برخي افراد افتاده و آنان با پندار نادرستي كه بيشتر از راه فضاي مجازي به مخاطبان منتقل مي گردد تلاش مي كنند با مصرف مشروبات الكلي خود را در مقابل كرونا ايمن نگه دارند. حجم انبوهي از الكل‌هاي تقلبي در بازار وجود دارد كه به جاي الكل طبي( اتانول) از الكل صنعتي (متانول) استفاده شده و مسموميت‌هاي شديدي را موجب مي‌شود كه حتي ممكن است منجر به مرگ شود. الكل صنعتي به اندازه اي خطرناك است كه متخصصان حتي نسبت به استفاده از اين ماده براي ضدعفوني كردن سطوح هشدار داده و اعلام كرده اند كه استفاده كردن از الكل‌هاي صنعتي (الكل متانول) براي ضدعفوني كردن سطوح، اماكن و واحدهاي صنفي براي مقابله با ويروس كرونا، خطرناك بوده و سلامتي شهروندان را تهديد مي‌كند. الكل صنعتي حتي تاثير غيرقابل جبران بر پوست داشته و بنا بر اظهارات پزشكان حتي از طريق پوست قابل جذب بود و سيستم تنفسي را هم تحت تاثير قرار مي دهد. 

       

      معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان و امام جمعه شهرستان الشتر اواخر اسفند ماه ديدار كردند.

      اين ديدار به منظور بررسي مشكلات بيمارستاني اين شهرستان و با حضور امام جمعه و رياست مركز بهداشت و درمان برگزار شد. در جلسه مقابله با كروناي اين شهرستان طبق رايزني هاي قبلي دستگاه سل كانتر، 5 دستگاه تخت ويژه، 2 دستگاه ونتيلاتور پرتابل، يك دستگاه ونتيلاتور ثابت به بيمارستان امام الشتر اختصاص يافت.

       

      اقدامات انجام شده معاونت غذا و دارو از زمان شيوع كرونا تا 23 فروردين ماه:

      - از زمان شيوع بيماري كرونا تا 23 فروردين ماه 1399 در استان، به منظور تسريع در اعمال مديريت و تمركز در سياستگذاري‌هاي معاونت، كميته تامين و توزيع اقلام مقابله با كرونا با حضور رئيس و مديران كل سازمان غذا و دارو، نمايندگان انجمن داروسازان، سازمان صمت، تعزيرات و استانداري به صورت مستمر برگزار شد.

      - در اين جلسات مسائل مربوط به تامين الكل مورد نياز واحدهاي توليدي، وضعيت توليد مواد ضدعفوني كننده، نظارت بر فرآيند توليد، روش هاي توزيع سريع و مناسب مواد ضدعفوني كننده و عرضه آن مورد بررسي قرار گرفت كه از هفته اول شيوع بيماري كرونا تا تاريخ 23 فروردين ماه مجموع 1520091 ليتر الكل 70 درجه، ژل و محلول ضدعفوني كننده دست و سطوح توليد شده توسط كارخانه هاي توليد كننده الكل، آرايشي و بهداشتي بين كليه بيمارستان ها، داروخانه ها، شبكه هاي بهداشت و درمان، ادارات و ارگان هاي دولتي  استان توزيع گرديده است.   

       

      - همچنين شرايط واحدهاي توليدي تامين انواع ماسك، گان، شيلد و ... نيز بررسي و درمورد چگونگي تامين آن با استفاده حداكثري از ظرفيت هاي داخلي و مردمي در كوتاه ترين زمان ممكن  تصميم گيري شد كه از زمان شيوع كرونا در استان تا الان اقلام حفاظتي توزيع شده توسط اداره كل تجهيزات پزشكي معاونت غذا و دارو لرستان شامل: 386115 ماسك سه لايه، 56896 عدد ماسك N95، 1740 بسته دستكش يكبار مصرف،  2668 بسته دستكش لاتكس، 6373 بسته دستكش وينيل، 7301 عدد لباس كاورال و510 عدد شيلد حفاظت فردي توزيع شده است. البته در خصوص اقلام حفاظت فردي  نيز دپوي مناسبي داريم كه در مجموع توانستيم مراكز درماني را در اين مدت به خوبي پشتيباني كنيم. همچنين اقلام حفاظتي از جمله ماسك، دستكش و مواد ضدعفوني كننده به ميزان لازم بين كاركنان معاونت غذا و دارو نيز توزيع گرديد.

      - داروهاي موثر در درمان افراد مبتلا به ويروس كرونا بر اساس پروتكل اعلامي وزات متبوع شامل: قرص كلترا، قرص ريباورين، قرص هيدوركسي كلروكين و كپسول اسلتاميوير مي باشد كه از زمان شيوع كرونا در استان تا الان تعداد مجموع 127200 عدد به بيمارستان‌ها تحويل داده شده است كه در حال حاضر دپوي خوبي به ميزان 76820 عدد از اين داروها وجود دارد.

      - اقدامات اداره تجهيزات پزشكي از زمان شيوع كرونا در استان تا الان تهيه و تأمين 270 قلم تجهيزات سرمايه اي جهت تجهيز مراكز درماني تابعه دانشگاه جمعاً به ارزش بالغ بر 80 ميليارد ريال كه مهم ترين آنها شامل: تامين 8 دستگاه ونتيلاتور و اختصاص به بيمارستان عشاير، بيمارستان آيت اله بروجردي و نقاهتگاه، خريد 74 دستگاه پالس اكسيمتر انگشتي، تامين 120 تخت بيمارستاني، خريد 22 دستگاه تب سنج ليزري، خريد دستگاه سل كانتر، 5 دستگاه تخت ويژه، 2 دستگاه ونتيلاتور پرتابل، يك دستگاه ونتيلاتور ثابت جهت بيمارستان امام الشتر، تامين 10 عدد تخت بستري جهت بيمارستان امام كوهدشت و تامين يك دستگاه سونوگرافي مبله جهت بيمارستان نورآباد مي باشد.

      - همچنين مجمع خيرين سلامت اين بار براي مقابله با ويروس منحوس كرونا با اهداء 5 قلم دستگاه تجهيزات سرمايه اي شامل: يكدستگاه دياليز پرتابل، يكدستگاه دياليز RO پرتابل، سه دستگاه nlv پرتابل فيليپس آمريكايي جمعاً به ارزش 2 ميليارد  و 600 ميليون ريال و خريد اقلام حفاظت فردي و مواد ضد عفوني كننده به ارزش 3 ميليارد و 550 ميليون ريال قدم هاي بلندي را در پشتيباني و حمايت از حوزه سلامت برداشتند.

      - اقلام اهدايي رايگان خيرين به معاونت غذا و دارو شامل: 5000 يطري الكل از طرف سپاه، الكل به ميزان چند صد ليتر از طرف كارخانجات نصر و خرمان، پگ اهدايي از طرف خيرين تهران، ماسك رايگان به ارزش مجموع 188 ميليون تومان (97500 عدد ماسك سه لايه و 65000  عدد ماسك N95)، همچنين اهداء كيك و بيسكويت جهت پذيرايي از كاركنان.

      - تعداد نظارت و بازديد در حوزه هاي مختلف از زمان شيوع كرونا در استان تا الان شامل: 223 بازديد از داروخانه هاي، بازديد روزانه از كارخانه هاي الكل سازي، 44 بازديد از مراكز عرضه و توزيع تجهيزات و ملزومات پزشكي، 83 بازديد از واحدهاي توليدي آرايشي و بهداشتي توليد ژل و محلول ضد عفوني كننده دست و سطوح، 81 مورد نمونه برداري ژل و محلول ضد عفوني كننده دست و سطوح  جهت ارسال به آزمايشگاه، 442 آزمايش انجام شده بر روي ژل و محلول ضد عفوني كننده دست و سطوح مي باشد.

      - تعداد اطلاع رساني و آموزش مردمي از زمان شيوع كرونا در استان تا الان شامل تهيه و توزيع 5000 نسخه پوستر آموزشي پيشگيري و مراقبت هاي ايمني كرونا ويروس، انتشار كتابچه توصيه هاي دارويي و پيسگيري از مسموميت ها،  انتشار اطلاعيه آموزش مردمي هشدار مسموميت با الكل صنعتي (متانول)، انتشار اطلاعيه مسموميت با شوينده ها جهت اطلاع رساني گروه پزشكي، تهيه و پخش 3 برنامه تلويزيوني و 2  برنامه راديويي با موضوعات مسموميت الكلي و توزيع مناسب اقلام حفاظتي در داروخانه هاي سراسر استان و اقدامات انجام شده معاونت غذا و دارو در راستاي مقابله با كرونا با حضور معاون غذا و دارو (آقاي دكتر اسدبيگي) در مركز صدا و سيماي مركز لرستان.

       

      دكتر محسن اسدبيگي معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان در برنامه تلويزيوني شبكه افلاك خبر داد:

      ماسك هاي توليدي لرستان در داروخانه ها در دسترس مردم قرار دارد. به عنوان پشتيبان مراكز بهداشتي و درماني، براي تامين تجهيزات مصرفي همانند مواد ضدعفوني، ماسك و... با همكاري دستگاه هاي اجرايي و با سازماندهي صورت گرفته در حال حاضر از بُعد مواد ضدعفوني كننده كه براي جلوگيري از ابتلا كرونا بكار ميرود، در كل استان فراهم است. محلول هاي ضد عفوني كننده با قيمت مناسب و به اندازه كافي در داروخانه ها وجود دارد. ماسك هاي توليدي و مورد تاييد سازمان غذا و دارو، در حال حاضر به ميزان لازم در تمام داروخانه ها در حال توزيع است. 20 كارخانه فرآوري مجوز داديم كه با قيمت مناسب به استان هاي ديگر هم صادرات دارند.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.41634893417358 seconds.
memoryUsage : 6855Kb