جمعه،07 ارديبهشت 1403 English

معاونت غذا و دارو

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • برگزاري كارگاه آموزشي يكروزه با موضوع آشنايي با محصولات تراريخته (GMO)
      كد خبر: 13357
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
      تعداد بازديد: 320
      برگزاري كارگاه آموزشي يكروزه با موضوع آشنايي با محصولات تراريخته (GMO)

      برگزاري كارگاه آموزشي يكروزه با موضوع آشنايي با محصولات تراريخته (GMO)

      به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي لرستان، در راستاي اهداف برنامه هاي تأمين ايمني و اصلاح الگوي مصرف فرآورده هاي سلامت ، دوره آموزشي يكروزه با موضوع «آشنايي با محصولات تراريخته يا تغيير ژنتيك يافته» با همت واحد تحقيق و توسعه و سازمان بسيج مهندسين صنعتي سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان روز يكشنبه 9 ارديبهشت ماه 1397 در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن تجارت برگزار گرديد.

      خانم دكتر مهناز مرداني عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي لرستان و متخصص تغذيه، در مورد توجه به گسترش روز افزون تحقيقات محصولات دستكاري شده ژنتيكي و با هدف اطلاع رساني صحيح در مورد اثرات ناشي از مصرف اين محصولات و معرفي استانداردهاي ايمني زيستي به ارائه سخنراني پرداختند. ايشان با بيان اينكه امكان ورود هر بذري به وسيله هر واردكننده‌اي به كشور وجود دارد، گفت:‌ هيچ اطميناني از دست‌كاري شدن ژنتيكي و يا ارگانيك بودن محصولات وجود ندارد مگر اينكه محصولات در بدو ورود به بازار، مورد آزمايش قرار گرفته و دستكاري شدن يا نشدن آنها ثابت شود. وي به نقش تأثيرگذار گمرگ در كنترل ورود محصولات تراريخته اشاره كرد و گفت: بايد در گمرك تدابيري اتخاذ شود كه دستكاري بودن يا نبودن محصولات مشخص شده و با برچسب گذاري آنها ضمن اطلاع رساني به مردم، آنها را در مصرف يا عدم مصرف اين قبيل از محصولات مختار كنيم.

      در موردآثار مخرب استفاده از محصولات تراريخته دكتر مرداني با اشاره به اثرات محصولات دستكاري شده ژنتيكي بر روي محيط زيست، ادامه داد: تأثيرپذيري زنبور عسل، پروانه‌ها، حشرات شكارچي همانند سنجاقك‌ها و كفش‌دوزك‌ها كه دشمن طبيعي آفت‌ها هستند، انتقال سموم محصولات تراريخته از بستر گياه بر روي زمين و آلودگي خاك آبهاي سطحي و زيرزميني، امكان انتقال ژن دستكاري شده به ساير مزارع كشاورزي برخي از آثار مخرب شناخته شده محصولات دستكاري شده ژنتيكي هستند. در خاتمه آخرين يافته ها و تحقيقات محققين خارجي در مورد عوارض سوء ناشي از محصولات تراريخته از جمله: برنج، پنبه، لوبياي سويا، ذرت، گوجه فرنگي و سيب زميني را مورد بحث قرار دادند.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543328 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.45306801795959 seconds.
memoryUsage : 6866Kb